Google

NIEUW : de Eifelland Holiday 2008


Eifelland zorgt met zijn nieuwe Holiday-reeks voor een ware gedaanteverandering. De nieuwe Holiday heeft niets meer te maken met de vorige en kiest de weg van de rest van de Tabbert -groep. De Holiday wordt dan ook een neef van de Wilk S3, de Knaus Sport en de al even nieuwe Tabbert Rossini en dat zal hem goed doen. Behalve dan op de weegschaal, want lichter is hij er niet op geworden.

De nieuwe Holiday is te verkrijgen in 20 eerder klassieke indelingen, zowel voor twee personen als voor de hele familie. Het interieurdesign combineert een Elsas Kirsche houtdecor met crème-kleurige elementen. Qua stoffering hebt u keuze uit 4 varianten. Design noch indelingen zullen de trouwe Eifelland-klant afschrikken. De grootste wijzigingen gebeurden aan de buitenzijde, de vraag is echter of de Tabbert-groep met deze keuze van de Holiday niet al teveel een concurrent voor Knaus en Wilk heeft gemaakt. De vorige Holiday kon nog gelden als goedkoop en lichter alternatief, nu lijkt de keuze tussen een Knaus, een Wilk en een Eifelland nog enkel een kwestie van kleuren en smaken.

Wij hebben voor u één Holiday-variant nader bekeken, namelijk de familie-indeling 520 TKM.




Deze 520 TKM biedt een klassieke indeling met een vast Frans bed (197x137 cm) voorin met daarnaast de al even klassieke natte cel. In het midden van de caravan vind je aan de ene zijde de nieuwe keuken met driepitsgasfornuis en Thetford-koelkast (77 liter). Daartegenover bevindt zich de eethoek, die plaats biedt aan vier personen en op zijn beurt kan worden omgebouwd tot een slaapgelegenheid (212x97 cm).

Achterin bevindt zich dan de kinderkamer met twee stapelbedden (185x71 cm). Zowel de ouderkamer voorin als de kinderkamer achterin kunnen worden afgesloten. Het onderste stapelbed kan omhooggeklapt worden, zodat er ruimte vrij komt voor een kinderspeelhoek.























Indien 5 slaapplaatsen voor u niet voldoende zijn, dan blijft enkel de Holiday 500 TK over als alternatief, waarbij u dan wel het vaste ouderbed moet opofferen.
Met zijn totale lengte van 7,28m en zijn rijklaar gewicht van 1.225kg (MTM 1.400 kg) is deze 520 TKM uiteraard geen caravan die je met een kleine middenklasser trekt. Een laadvermogen van 175kg lijkt ons voldoende voor 4 à 5 personen, indien u meer wil laden dan kan u het laadvermogen optioneel laten verhogen tot 1.700 kg.






















Al bij al een interessant alternatief binnen de familie-indelingen voor zij die zich tevreden stellen met het eerder brave design en de klassieke indeling (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de nieuwe Bürstner Averso).



NIEUW : de TEC Weltbummler 2008

TEC, dat behoort tot de Hymer-groep die ook de merken Hymer, Eriba, Bürstner, LMC, Dethleffs, Laika en Niesmann+Bischoff bevat, maakt gebruikt van de 50ste verjaardag van zijn Weltbummler om deze in een nieuw kleedje te stoppen. Opvallend is in elk geval de geslaagde combinatie van blauwe minihamerslag voor de zijwanden met gladde witte kunststof voor de voor- en achterwand en het dak.

Er komen zes indelingen van deze Weltbummler, twee met een vast tweepersoonsbed (525 TDF en 565 DB), twee met twee éénpersoonsbedden (555 TE en 565 GE) en twee familievarianten met ouderbed en stapelbed met garage (515 TKM en 585 TKM).
Specifiek voor de 565GE is dat de twee éénpersoonsbedden wat hoger geplaatst zijn en dus makkelijk toegankelijk. Onder beide bedden bevindt zich een grote bagageruimte die van buitenaf bereikbaar is en waarin zelfs fietsen terecht kunnen. De TDF en TKM-varianten van hun kant bieden een extra breed bed aan (tot 150 cm).

Het interieurdesign is niet meer te vergelijken met wat we van TEC gewend waren, het oogt allemaal veel moderner en frisser. Leuk detail is een bijkomende verrijdbare zitplaats in de vorm van een kruk, die ook kan dienst doen als voetenbank en onder de tafel kan worden geschoven als u hem niet gebruikt.
Elke Weltbummler is goed uitgerust met o.a. een 150 liter koelkast en een groot HEKI-dakluik. Houdt er wel rekening mee dat de lichtste variant al meer dan 1300 kg weegt, u hebt dus al een stevige auto nodig om deze caravan te trekken.
Wat ons betreft is TEC met deze Weltbummler een weg ingeslagen die het met de Travelbird, de Travel King en de Tour mag verderzetten.







NIEUW : de Tabbert Rossini


Tabbert verrast vriend en vijand met zijn nieuwe instapserie, de Rossini. Met zijn vijf indelingen, van de 400 QD (5,97m) tot de 500 DM (7,29m), met een hoogst toegelaten massa tussen 1200 en 1400 kg, rondt deze Rossini het Tabbertgamma duidelijk naar beneden af. Verwacht u aan prijzen tussen 12.000 en 16.000 euro. Het warme meubeldecor en de twee stofferingsvarianten zorgen voor een typische Tabbert-sfeer, details als fotokaders en een uurwerk met hygrometer zorgen voor dat tikkeltje meer.



NIEUW : de Fendt Bianco 2008

Fendt voegt aan zijn modellenreeks voor 2008 een nieuwe serie toe, de Bianco. Deze reeks oogt moderner en frisser dan wat we gewend zijn van Fendt, al blijft het allemaal relatief klassiek. Naar goede Fendt-traditie combineert deze caravan topkwaliteit met elegantie en finesse.

Van buiten herken je hem meteen als een Fendt. Binnen bieden alle indelingen een vast bed voorin met een zithoek of rondzithoek achterin die kan dienen voor kinderen of gasten. De 450 QD is met zijn grote keuken de ideale indeling voor wie graag kookt. De natte cellen blijven in alle indelingen relatief klein, het valt te betreuren dat hier bijvoorbeeld niet nagedacht is over innovatieve oplossingen zoals we die wel bij Bürstner terugvinden.

Al blijft dit thema relatief voor wie op de camping de sanitaire blokken gebruikt. Het laadvermogen is in alle indelingen voldoende indien u met z'n tweetjes reist, voor vier personen is die met 152 kg wat krap in de 450 QD Bianco. De Bianco is goed uitgerust met o.a een 105 liter koelkast en wordt standaard geleverd met een luxe pakket t.w.v. € 1.320,00 met tapijtloperset, buitenstopkontakt 230V/12V/TV, aluminium velgen wit gecoat, reservewiel met stalen velg + een dakreling.


De 470 TFB en 495 TFB zijn voor dezelfde verkoopprijs ook verkrijgbaar in een meer traditionele versie (andere stoffering en meubeldekor) en worden dan "Classico" genoemd.
De andere reeksen van Fendt (Saphir, Platin,Topas, Diamant, Diamant VIP) blijven in de catalogus.

naar de technische details

CAMPING TEST : Camping Kompas - Nieuwpoort (Belgische Noordzeekust)


In de Nieuwpoortse deelgemeente Sint-Joris, op enkele kilometers van de grootste jachthaven van Noord-Europa en op fietsafstand van het Noordzeestrand, vind je Camping Kompas. Deze camping aan de Brugsesteenweg heeft de veeleisende vakantieganger heelwat te bieden.

De standplaatsen (allen voorzien van stroomaansluiting, sommigen van stromend water) zijn ruim bemeten (> 100m²) en duidelijk afgebakend door haagjes. De auto kan op de standplaats blijven (of op de ruime parking), ook voor een bijzettent is nog plaats. Da's altijd handig als de kinderen wat groter worden. Enkel aan schaduw ontbreekt het vaak.
Sanitaire gebouwen zijn ruimschoots voorhanden en groot genoeg, aanschuiven voor de afwas is hier uitgesloten. Sommige gebouwen zijn al wat ouder, maar alles werkt naar behoren en er wordt regelmatig schoongemaakt. De nieuwe sanitaire blokken hebben natuurlijk nog meer te bieden, zeer handig zijn hier de familiebadkamers. Ook kinder-WC's, verlaagde wastafels en babybadjes verdienen als kindvriendelijke uitrusting een bijzondere vermelding.
Camping Kompas beschikt over een frituur, een taverne-restaurant en een winkeltje, je kan voor broodjes en gebak ook terecht bij de bakker (deze bakkerij wordt weliswaar wat chaotisch geleid, maar de produkten zijn overheerlijk).
Ook voor de kinderen is alles voorhanden wat men zich wensen kan : van animatie over de kinderboerderij met geiten, kippen en bambi's, indoorspeeltuin, verschillende speelpleinen met veel zand en klimmogelijkheden voor alle leeftijden, sportterreinen (voetbal, tennis, basketbal), sporthal (badminton, tafeltennis) tot (last but not least) het openlucht zwembadencomplex met grote glijbaan en babybad.
Ondanks de omvang van de camping zijn alle diensten en faciliteiten genoeg voorhanden, alleen de bakkerij heeft soms (vooral in het weekend) te kampen met lange wachtrijen (tip : de dag vooraf bestellen, dan kan je je bestelling 's morgens gewoon afhalen). De prijzen vallen bovendien best mee (zeker in verhouding met wat u terug krijgt), dus voor wie het niet erg vindt dat het strand zich niet op wandelafstand bevindt is dit echt een aanrader.


+ infrastructuur
+ prijs-kwaliteitsverhouding
+ voorzieningen voor sport en kinderen
- weinig schaduwrijke standplaatsen
- aanschuiven bij de bakker
- niet op wandelafstand van het strand (parkeerplaatsen zijn schaars in Nieuwpoort-Bad en bovendien betalend)




NIEUW : de Eriba Nova-reeks 2008

De succesvolle Nova-reeks van Eriba-Hymer komt in 2008 in twee nieuwe versies, de Nova GL en de Nova SL. De indelingen zijn dezelfde, het verschil zit hem in de stoffering en het meubeldecor. De iets klassiekere GL heeft wel nog 8 indelingen bovenop die die hij deelt met de meer trendy SL.
Beide uitvoeringen stralen elk op hun eigen manier veel klasse uit, met details als de hydraulische tafelvoet aan de Lounge-rondzitgroep of de inlegstukken in lederlook op de bemeubeling. Voor beide geldt dat ze zowel aan de buitenzijde als binnenin getuigen van goede smaak.
Enkel de Nova S biedt dus nog meer premiumklasse. De versies 541 S en 546 S zijn voortaan beschikbaar met een bed van maar liefst 2,30 m breed.

NIEUW : de Tab L van Tabbert

Tab, de cultcaravan van Tabbert, krijgt er voor de tweede keer in zijn carrière een groot broertje bij, dit keer de Tab L. De Tab mikt met zijn retro-look vooral op romantische en nostalgische zielen, maar de nieuwe L brengt toch ook enkele rationele argumenten mee die een doordachte aankoop rechtvaardigen.
Zo beschikt hij wel over een badkamer met toilet en een vast bed van 1,98 op 1,35m met daarboven een groot panoramisch venster (alweer voor die romantische zielen). Ook de zitgroep kan verder nog worden omgebouwd tot slaapgelegenheid voor gasten of kinderen.
Met zijn hoogst toegelaten massa van 1200kg kan deze Tab toch nog getrokken worden door een doorsnee middenklasser, zijn lengte van 5,71m blijft nog altijd eerder bescheiden.
Binnenkort meer.

Caravan : niet doen!

Kijk maar best even de hoogst toegelaten massa van je caravan na voor je vertrekt!

NIEUW : de Bürstner Averso 2008!

Eerste nieuwkomer voor 2008 is de Bürstner Averso. Deze middenklasser krijgt de ondankbare taak om de Flipper te doen vergeten, maar hij heeft heelwat troeven in handen om hierin te slagen.
Zijn look past perfect in de Bürstnerfamilie en zorgt zeker niet voor verrassingen. Die moet je eerder binnenin gaan zoeken, waar je onder de 10 aangeboden indelingen een aantal vernieuwende ideeën vindt, vooral wat de badkamer betreft. Sanitair comfort is naar onze mening toch het domein waarin caravans nog heelwat ruimte voor verbetering hebben. Deze nieuwe oplossingen zijn dan ook een meer dan verdienstelijke stap in de goede richting. Vooral de 465TS met Frans bed en rondzithoek en de 500TK als familievariant bieden hier leuke en innovatieve oplossingen aan.
Ook vermeldenswaard is het mooi ogende interieur met 11 stofferingsvarianten en 2 meubeldecors.

Klik op onderstaande foto om het Picasa Web Album over de Bürstner Averso te bekijken. Kies in Picasa voor "Diavoorstelling".

Bürstner Averso

NIEUW : de Adria Altea 2008


Het merk Adria wordt nog al te vaak als een goedkoop alternatief beschouwd, maar de afgelopen jaren hebben deze Slovenen het niveau van hun caravans opgekrikt tot de betere middenklasse. Vooral de vorig jaar gelanceerde Adiva-reeks is daar een voorbeeld van.

Het laatste model dat er vooral esthetisch nog wat goedkoopjes en ouderwets bijstond was de Altea. Daar wordt met modeljaar 2008 wat aan veranderd. Zijn nieuwe look heeft de Altea geërfd van grote broers Adora en Adiva en dat doet hem goed.

Het dak is voortaan bovendien hagelbestendig, de zijwanden zijn in hamerslagbeplating. De nieuwe Altea staat op een Al-Ko Vario 3 chassis en krijgt een centrale afvalwaterafvoer mee, maar je moet je nog steeds tevreden stellen met een tweepits gasfornuis.

Daarnaast doen een aantal nieuwe indelingen hun intrede, zoals de 542 DT die een ideale caravan lijkt te worden voor grote gezinnen, met zijn drie stapelbedden en twee ombouwbare zithoeken (een treinzit voorin en een middenzithoek tegenover de keuken).

We gaan hem zeker bekijken op het Caravan Salon in Düsseldorf en houden u op de hoogte zodra we officiële foto's hebben en meer details kennen.

Overzicht indelingen

Een blog over caravans!

Als er één onderwerp is waarover ik weinig bruikbare informatie vind op het internet, dan is het wel dat van de caravans. Ofwel wordt de informatie verspreid door de fabricanten, ofwel wordt ze angstvallig beperkt tot gedrukte en dus betalende magazines. Vandaar deze poging om u een overzicht te geven van alles wat er op de caravanmarkt te beleven valt. We zullen u in de komende weken zeker wat te vertellen hebben over de nieuwigheden voor 2008, we gaan ook op reportage op het Caravan Salon in Düsseldorf en zullen regelmatig een diepgaande analyse brengen van beschikbare caravans. Veel leesgenot!